Fietsers in twiske groot gevaar, wielrenner groepen alleen tussen 2 autos op de weg voortaan

Twiske gemeenten en beheer let u even op?
Veel mensen fietsen er 2 aan 2 en gaan niet achter elkaar rijden bij tegemoet komende fietsers, dus er wordt wat afgebotst zo zie ik welhaast 5 maal per week.
En dan heb ik het hier nog over de ‘normale’ fietsers en niet eens wielrenners, mountainbikers of gewoon “door slaande” (ipv even langs rollen zonder de benen te strekken) skaters.
Autos er voor en achter, betreffende die pelotons wielrenners hieronder, kan in het twiske niet, mag niet, althans niet op de fietspaden. Tijd voor 3 nieuwe verkeer borden! 1. fiets achter elkaar bij tegemoet komende fietsers, 2. wielrengroepen verboden, 3. skaters rol langs en skate dan pas verder bij tegemoet komende fietsers. Voor groepen wandelaars gaat ook e.e.a. op. Die laat ik wel eens schrikken door naast hen ineens al fiets-bellend via de berm links/rechts met 28 a 32 kmpu te fietsen, in de hoop dat ze snappen dat ze het hele fiets(!)pad bewandelen met z’n allen.

Wielrenners op het fietspad, hoe onveilig is dat?Racefietsers, scooters, invalidenwagens en e-bikes: de drukte op fietspaden is een groeiend probleem. Soms vallen er zelfs doden. Vier vragen over racefietsers. .

Een 78-jarige vrouw uit Brabant is maandag overleden nadat ze op haar fiets in botsing kwam met een racefietser. Een groepje van die fietsers reed de vrouw in de buurt van Oisterwijk tegemoet, waarbij een van hen haar raakte. De vrouw viel en is later in het ziekenhuis aan haar verwondingen overleden.

Twee maanden eerder overleed een 83-jarige Groesbeker nadat hij ten val was gekomen door een botsing met een scooter. Vier vragen over de veiligheid van fietsers.

Komt dit vaker voor?
Jaarlijks vanaf maart komen ze binnen bij de Fietsersbond, de klachten over groepen racefietsers die met hun geroep en grote snelheid andere fietsers aan het schrikken maken. Maar cijfers over het aantal ongelukken met racefietsers ontbreken. ‘Ernstige ongevallen tussen fietsers onderling zijn zeldzaam’, zegt Atze Dijkstra, onderzoeker bij Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Verreweg de meeste ongelukken zijn botsingen tussen fietsers en auto’s. Ook ‘eenzijdige ongelukken’, valpartijen door paaltjes of hobbels, komen veel voor.

Wel groeit het aantal ernstige fietsongelukken verontrustend, zegt Dijkstra. Inmiddels is meer dan de helft van het aantal ernstig verkeersgewonden fietser. De sterkste groei komt voor rekening van ouderen boven de 65. ‘We vermoeden dat de komst van de e-bike daar mee te maken heeft. Hogere snelheden gecombineerd met fysieke kwetsbaarheid leiden sneller tot ernstige ongelukken.’ Maar ook de toenemende drukte op de fietspaden is volgens betrokkenen debet aan de toename.

Waarom worden de fietspaden steeds voller?
De fiets is populair. In veel grote steden is de fiets dankzij duurdere parkeertarieven een steeds betere concurrent van de auto geworden. Door de e-bike is een groep ouderen gaan fietsen die voorheen thuis bleef. Ook zijn er steeds meer recreatiefietsers in het weekend, zegt Wim Bot, beleidsmedewerker bij de Fietsersbond. Volgens de Nederlandse Toerunie Fietsen zijn er zo’n 1,2 miljoen sportfietsers.

Tot welke problemen leidt dit?
Naast het groeiend aantal ongelukken zorgt de drukte op de fietspaden ervoor dat sommige weggebruikers zich uitgesloten voelen, stelt de Fietsersbond. Het gaat dan vooral om ouderen en ouders die hun kinderen niet meer durven laten fietsen. In steden zorgen scooters voor overlast bij fietsers.

Wat kunnen we daar aan doen?
‘Meer ruimte voor de fietser’, is het antwoord van de Fietsersbond. Op bredere wegen zijn er minder problemen. Zo zijn er vier ‘fietssnelwegen’ in Nederland op plekken waar veel forensisch verkeer is, zoals tussen Leiden en Den Haag. Ook hier wordt hard gefietst, maar omdat het pad breed is, leidt dit niet tot problemen. De bond oppert zelfs de mogelijkheid van ‘tweebaansfietspaden’, waar in Denemarken al mee wordt geëxperimenteerd. Zo scheid je het langzame en het snelle verkeer.

In Amsterdam zijn onlangs de scooters in 30km-zones naar de rijweg verbannen, ook in een poging het snelle en langzame verkeer te scheiden. Maar op wegen waar auto’s 50 km/u rijden is het verschil weer te groot.

In België mogen groepen racefietsers, mits er voor en achter hen een auto rijdt, op de rijbaan. De Nederlandse Toerunie Fietsen en de Fietsersbond zijn er voorstander van dit in Nederland in te voeren. Ook probeert de Toerunie de fietsbel bij racefietsers te promoten, zodat andere fietsers minder schrikken van het geroep.

Sommige oplossingen leiden weer tot andere problemen. Zo zijn in de Haagse duinen drempels op de fietspaden aangelegd om snelheid te beperken, maar vooral kinderen blijken daar juist weer over te vallen.

Bron ANP

Advertenties